sakit dan sihat

x ada istilah suka kpda sakit..sbt je sakit manusia benci dan minta jauh..sakit2.cian pulak kat kau krne org benci kat kau..kate nye sihat kpda sakit.....sakit pun x mengalah..sakit pun menjawab..eh sihat sakit2 aku pun ada hikmah tau.lain dgn kau sihat2 kau ape yg kau dapat..sihat pun dgn marah menjawab eh sakit kau sedar x semua makluk benci kat kau...sebut je sakit smua minta jauh tau.tgk mcm aku smua org suka..semua org mnta sihat..siap berdoa minta sihat lgi...kau ada ape sakit dah lah org benci kau siap berdoa supaya kau 2 di minta jauh..dgn angkuh nye sihat berkata2 kpda sakit...sakit pun x nak mengalah sb aku ni di buat bergini mesti ada sb..wahai sihat kau thu x sakit2 aku ni ada hikmah..sakit2 aku ni blh ampungkan dosa2 manusia yg lain tau.kau ape ada.dah la sihat x nak wat ibadah time sakit bru nk igt kat tuhan..mjr ada nye aku ni lau x,kau x kan sedar dgn kesilapan kau ni...sakit pun merpetahankan hujjah nye..sihat pun geram dia pun terus bangun.....eh sakit kau x thu dgn ada nye aku ni manusia senang bt ibadat,bt amal sedekah dan macam2 bnda la..aku blh berperang jalan allah,blh tegakkan agama islam,lau dah jdi mcm kau smua bnda x leh wat.asyik duduk je nk solat pun org lain tlong wat kan...payah tau..marah nye kau sihat kat aku..tpi sihat brpe ramai org mcm kau wat sepertimana kau cakap 2..di sb kan kau la manusia ni leka dgn kehidupan mrka,di sb kan kau ni lah manusia ni x sedar yg mereka ni semakin jauh dgn agama..kau sdr x sihat..kau tgk aku ni sentiasa berada dlm berjaga2,sentiasa ingt kan ilahi.sentiasa berdoa kpda allah dan macam2 r,tpi lau dah jdi mcm kau ni manusia akan dh x reti nk igt kan ilahi,sdgkan msa time aku siap bgun tahajjud agi....dgn hebat nye sakit berkate2 tanpa segan silu..sihat pun berkata kpda sakit eh sakit kau thu x aku lbh tua dri kau dan aku lbh berpengalaman hidup dri kau,kau ape thu dg kehidupan ni,,,,dgn bangga nye sihat berkate2 tanpa tidak memikirkan ape pla yg akan di kata olh sakit...dgn gah nye sakit berkata:eh sihat lau kau nak thu aku ni lbh hbt dri kau tau.sihat pun berkate kpda sakit:mne bukti kau kte mcm 2???????sakit pun menjawab;bukti nye knpe ada nye aku??sb kau 2 x mampu nk berjalan sorg ats bumi ni..sb 2 aku di ciptakan untk tlong kau..sakit pun malas nk berhujjah dgn sihat pas 2 sakit minta undur diri dulu......

setakat ni dulu crta sy.ape yg penting isi crta 2.kesimpulan crta ni blh di bt kpda sape yg sudi bce crta ni.knpe wujudnye sihat dan knpe ada nye sakit..mmg crta ni nmpk mcm crta budak2 tpi ramainye manusia yg terleka di sebabkan pkra di atas..cbe saudara/ri pikir brpe ramai manusia ketika sihat mereka lupa kpda allah,mrka menjadi seorg yg zalim,mrka gunakan kesihatan dan kekuatan mereka hanye semata2 untk kepentingan diri sendiri.tpi ktka sakit pula mrka bru ingat kpda ilahi.tpi bersyukur lah krna masih ingt.tpi bygkan ktka mana kite x sempat bertaubat?????? jawab la sendiri,ni soalan cepu mas

kesimpulan crta ni bersiap2 lah kite krne mati dan sakit sentiasa cemburu dgn kehidupan kita.so bersiap2 la.......



"sangat lah rugi bgi manusia yang mempunyai umr yg panjang tpi x jumpa
emas yg dicari walaupun emas berada di depan mata,maka untung lah bgi
siapa yg di takdir umurnye pendek tapi jumpa emas yg ada di bumi bah
kan pandai menggunakan emas yg di jumpai"

""""""""semoga selamat membace""""""

0 comments: